Wykonawco – od kiedy jesteś wykluczony z przetargów? 

W wyroku o sygnaturze akt KIO 3849/23 Krajowa Izba Odwoławcza przypomniała stanowisko Trybunału Sprawiedliwości UE (sprawa C-124/17), zgodnie z którym, jeżeli okres wykluczenia wykonawcy z zamówień publicznych nie został określony w prawomocnym wyroku, to okres ten powinien być liczony od daty skazania tymże prawomocnym wyrokiem. I zasadę te należy stosować bez względu na datę, w której miały miejsce okoliczności faktyczne leżące u podstaw tego skazania. W wyroku TSUE orzekało akurat o okresie pięciu lat, przewidzianym w art. 57 ust. 1 Dyrektywy klasycznej, którego polskim „odpowiednikiem” obecnie jest art. 108 ust. 1 pkt 1) ustawy Pzp.


Ustalenie początku okresu wykluczenia nie budzi wątpliwości, gdy przepis odwołuje się do „wyroku”. Jednak  praktyce z wątpliwościami interpretacyjnymi spotykamy się w odniesieniu do pojęcia „od zaistnienia zdarzenia będącego podstawą wykluczenia”, zawartego w art. 111 pkt 4) – 7) ustawy Pzp. I tak przykładowo, w odniesieniu do podstawy wykluczenia jaką jest zawarcie tzw. zmowy przetargowej (porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji, (art. 108 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp)) wśród możliwych „opcji” pojawiają się:


  1. wystąpienie samego zdarzenia wyczerpującego przesłankę wykluczenia, tj. zawarcie tzw. zmowy przetargowej,
  2. data złożenia ofert, jeżeli nie jest możliwe ustalenie dokładnej daty zawarcia tejże zmowy.


Warianty te są niewątpliwie korzystniejsze dla wykonawcy niż wynikałoby to z wykładni przyjętej 
we wskazanych orzeczeniach. Wszak od daty zawarcia porozumienia do dnia decyzji właściwego organu w polskich realiach zazwyczaj upływają długie lata.


Kluczowym dla ustalenia, że żaden z powyższych dwóch dotychczas stosowanych w Polsce wariantów nie jest prawidłowy, jest interpretacja użytego w Dyrektywie pojęcia „daty odnośnego zdarzenia”. Zdaniem TSUE odpowiada ona „dacie, w której właściwy organ wydał decyzję dotyczącą niezgodnego z prawem zachowania wykonawcy, bez uwzględniania daty, 
w której doszło do wystąpienia okoliczności faktycznych dających podstawy do wydania wyroku skazującego”.


Zatem wykonawco: przy ocenie własnej sytuacji, np. decyzji kiedy upływa okres potencjalnego wykluczenia, warto jest mieć na uwadze powyższe „ustalenia” orzecznictwa. Zaznaczamy też, że wniosków płynących z przywoływanych orzeczeń KIO i TSUE nie można wprost rozciągać na wszystkie pozostałe przesłanki wykluczenia, co do których w polskiej ustawie Pzp pojawia się pojęcie „zdarzenia będącego podstawą wykluczenia”. I pamiętajmy, że zazwyczaj wykonawca może ratować swój biznes i szanse udziału w przetargach publicznych dzięki dobrze przeprowadzonej procedurze self-cleaningu.



  • Robert Piątkowski
    Robert Piątkowski